Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Cara mengesan antivirus berfungi atau tidak


Jika korang rasa ragu dengan antivirus di komputer korang samada berfungi atau atau tidak, kita boleh mencubanya dengan menggunakan script yang disediakan oleh EICAR (European Institute for Computer Anti-virus Research).


Caranya adalah seperti berikut :
1. Buka (Notepad / Text document) korang, lalu copy dan paste kode dibawah ini di (notepad / text document) korang.

X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*

2. Teks yang dipaste harus dalam keadaan Horizontal.
3. Lepas tu korang Save As Notepad korang dengan nama (antiviruscheck.com ) .
4. Selepas korang save file tersebut, secara automatik antivirus korang akan mengesan virus bagi antivirus yang berfungsi. Jika antivirus korang tak mengesan virus ini bermakna antivirus korang tak berfungsi dengan baik.

P/s : korang jangan risau file yang kita reka tu tak ada kesan kepada komputer korang. Walaupun ia dapat dikesan oleh antivirus. Korang hanya delete ja file tu. Text Code Yang aku tuliskan dekat atas tadi adalah Standard Text yang digunakan Oleh Para Developer Anti Virus Khususnya Oleh EICAR (European Institute for Computer Anti-virus Research). EICAR sendiri merupakan satu badan yang fokus dalam bidang virus komputer.


Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..