Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Jalan yang pelik disekitar dunia

Di seluruh dunia di bandar-bandar yang berbeza, kita akan berjumpa dengan jalan-jalan yang akan menarik perhatian kita, kerana bentuk, panjang atau lebar. Sesetengah jalan-jalan yang sempit dan kurang daripada satu meter, manakala bagi sebahagian jalan-jalan, kita akan memerlukan beberapa minit untuk menyeberang ke sebelah yang lain. Terdapat jalan-jalan yang hanya beberapa meter panjang dan ada yang begitu curam. Dibawah 10 jalan yang pelik didalam dunia.

 1. Parliament Street (London)
Jalan ini dibina di London pada 1300 dan ia dinamakan "Little" jalan, walau bagaimanapun, ia telah ditukar nama kepada Parlimen Street apabila Parlimen Inggeris telah meluluskan keputusan mengenai perluasan jalanraya disekitar jalan ini. Bagi orang yang berbadan sedikit besar atau mereka yang membawa beg yang lebih besar ia akan menjadi mustahil untuk melalui jalan ini, kerana jalan ini hanya 0,64 meter lebar. Hanya pejalan kaki saja yang bloh melalui jalan ini.

2. Spreuerhofstraße (Germany)
Jika anda berfikir bahawa Street Parlimen di London adalah jalan yang sempit di dunia, maka anda adalah salah. Jalan sempit sebenarnya di Jerman di bandar Reutlingen. Ia telah dibina semula pada 1727 semasa pengubahsuaian kejiranan apabila berlaku satu kebakaran dibandar tersebut. Luas maksima untuk kawasan ini adalah seluas hingga 50 sentimeter. Jalan ini didaftarkan sebagai  Jalan Bandar 77.
3. Lombard Street (San Francisco)
Lombard Street dilihat sebagai jalan yang paling pelik yang pernah dibuat. Jalan ini pasti membuatkan setiap pemandu tidak boleh melupai jalan tersebut kerana ia curam dan mempunyai selekoh-selekoh yang agak merbahaya. Terdapat 8 selekoh dijalan tersebut, ini kerana jika selekoh-selekoh berkenan tidak dibina jalan tersebut akan menjadi terlalu curam dan merbahaya bagi setiap pemandu yang melalui jalan tersebut. Kereta yang ini berhenti disisi jalan dilarang sama sekali untuk berhenti walau pn berlaku kecemasan.
4. Baldwin Street (New Zealand)
Walaupun Lombard Street adalah salah satu jalan-jalan yang paling curam, ada yang lebih ekstrem daripada jalan itu. Salah satu contoh adalah Baldwin Street di New Zealand. Walaupun New Zealand mempunyai banyak jalan yang curam tetapi Baldwin street ini adalah jalan yang paling curam di New Zealand dengan kecuram 35 darjah kecuraman. Jalan ini begitu curam maka permukaan jalannya tidak diturap mengunakan Tar tetapi ianya terpaksa dikonkrit. Ini kerana jika jalan tersebut di Tar, Tar tersebut tidak cukup kuat untuk menahan geseran yang berlaku antara tayar kereta dan Tar dikawasan yang terlalu curam seperti jalan ini.
5. The Magical Swindon Roundabout (England)
Bulatan ini dibina pada tahun 1972. Ia sering dinamakan Bulatan terburuk yang pernah dibina.Bulatan The Swindon ini xidak begitu banyak kenderaan yang melaluinya kerana jalan yang begitu mengelirukan. Ianya terdiri 5 bulatan kecil dan 1 bulatan besar yang berada tengah-tengah bulan kecil.Oleh itu kebanyakan penduduk di England akan cuba mengelak dari pada melalui bulatan tersebut. 
6. The 9th of July Avenue (Buenos Aires)
Argentina memegang rekod sebagai sebuah negara yang mempunyai jalan yang luas iaitu sebanyak 6 lorong untuk satu hala sahaja. Anda memerlukan 5-8 minit untuk menyeberangi jalanraya disana.
7. Yonge Street (Ontario, Canada)
Jalan terpanjang yang pernah dibina di dunia Yonge Street. Jalan ini adalah dalam Guinness Book of Records dengan panjang 1,896 kilometer. Street bermula di Toronto tepi tasik dan ia berakhir di sempadan dengan Minnesota. Sudah tentu jalan ini adalah salah satu daripada jalan-jalan yang paling khusus di dunia.
8. Ebenezer Place (Scotland)
Selain kewujudan salah satu daripada jalan-jalan sempit di dunia. Di England juga terdapat jalan terpendek pernah dibina dibandar Scotland Vik, jalan ini hanya 2.6 meter panjang. Jalan ini mempunyai tempat Peringatan sebagai jalan yang terpendek dalam Guinness Book rekod. Di jalan ini hanya ada satu rumah - Ebenezer Place no.1, yang telah dibina semula pada tahun 1883. Rumah ini kini ditukar menjadi hotel yang dipanggil "Mackays" hotel. Ebenezer street mendapat status jalan pada tahun 1887.
9. Putrajaya (Malaysia)
Bulatan terbesar di dunia yang pernah dibina terletak di Malaysia. Jalan yang terletak di bahagian selatan Kuala Lumpur, ibu kota Malaysia. Tempat ini adalah pusat politik baru Kuala Lumpur. Bulatan ini adalah 3,4 kilometer panjang. Di samping saiznya yang besar, disekitaran kawasan bulatan anda dapat melihat pemandang-pemandang yang indah seperti taman-taman, hutan dan bukit.
10. Savoy Court (England)
Satu lagi jalan dari senarai ini di England. Jalan ini adalah jalan-satunya di England di mana ia dibenarkan untuk memandu di sebelah kanan, yang tidak selaras dengan peraturan memandu di Britain. Di England ini adalah salah satu jalan yang paling membingungkan, kerana peraturan memandu UK adalah berbeza dari seluruh Eropah.

Share/Bookmark

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..