Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian

Jerung Goblin, Jerung Purba Paling Mengerikan Di Jepun


 http://www.greengoblin.com/internal/corner/shark.jpg
Pada 25 Januari 2007, seekor jerung goblin yang jarang ditangkap oleh nelayan di teluk Tokyo. Fosil hidup ini mati 2 hari kemudian. Dengan kepala aneh dan sederet gigi yang menakutkan, ikan ini telah menarik perhatian para saintis dari seluruh dunia. Inilah sejarah singkat jerung purba yang misteri ini.

Hanya sedikit yang yang boleh diketahui dari monster ini yang biasanya hanya tinggal di dasar lautan. Jerung Goblin atau nama saintifik Mitsukurina owstoni adalah seekor jerung purba yang sebelumnya dianggap telah pupus. Ia dapat segera dikenali dari bentuk kepalanya yang mempunyai bonjolan panjang keluar dari bahagian dahi. Selain itu sederet gigi yang menakutkan menghiasi mulutnya. Jerung Goblin juga boleh berkembang hingga panjang 3,3 meter dan berat 159 kg.
http://www.digitalfishlibrary.org/cached/0x0_133007-46%20Mitsukurina%20owstoni%20-%20MRI%20lateral.jpg
   Dipetik forumViva, Umumnya Hiu ini hanya ditemui di laut dalam, jauh di bawah alur cahaya matahari, lebih dari 200 meter di bawah permukaan laut. Mereka boleh ditemui di perairan di seluruh dunia, dari Australia hingga teluk Mexico. Namun orang-orang mengenal mereka terutama dari perairan Jepun, tempat di mana sains moden mencari mereka untuk pertama kalinya.
http://www.portalsaofrancisco.com.br/alfa/tubarao-duende/imagens/tubarao-duende.jpg
Penemuan pertama jerung ini dapat dikesan hingga tahun 1898, ketika seekor spesimen tertangkap di laut Sagami, dekat Yokohama, Jepun. Dianggarkan ada sekitar 24 spesies yang berkaitan dengan jerung ini. Nama saintifik yang berbau Jepun, Mitsukurina owstoni, diberikan pertama kali oleh David Jordan yang menerima spesimen pertama ikan ini dari seorang zoologist Uiversitas Tokyo bernama Kakichi Mitsukuri. Sedangkan nama owstoni berupa penghormatan terhadap seorang pengumpul makhluk liar bernama Alan Owston yang juga memperoleh ikan ini dari seorang nelayan Jepun.
http://news.xinhuanet.com/photo/2012-01/06/122542954_551n.jpg

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..