Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian

Kenapa Ayam Mampu Melihat Malaikat, Sedangkan Keldai Tidak?

Banyak sudah kajian ilmiah yang membuktikan kebenaran sabda-sabda Nabi SAW secara ilmiah. Berikut ini adalah salah satunya. Nabi SAW bersabda:
إذا سمعتم صياح الديكة, فاسألوا الله من فضله, فإنها رأت ملكا وإذا سمعتمنهيق الحمار, فتعوذوا بالله من الشيطان, فإنه رأى شيطانا
"Apabila engkau mendengar suara ayam jantan, maka mintalah kurnia kepada Allah kerana ia melihat malaikat, sedangkan bila engkau mendengar ringkikan keldai, maka berlindunglah kepada Allah dari Syaitan kerana dia melihat syaitan." (Shahih, diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)


http://3.bp.blogspot.com/-5atgkZI4QeM/UPqIlSzubGI/AAAAAAAAPLw/e2Ype5aOPkk/s1600/reproduction_painting_England_Hunt,+Edgar++1870+-+1955_Donkey,+Hens+and+Chickens+in+a+Barn.jpg 


Kita sering kali mendengar hadis ini tetapi boleh jadi jarang memikirkannya dan tidak terlintas dalam fikiran kita untuk meneliti secara ilmiah mengapa itu terjadi.
Kemampuan sistem visual manusia di dunia ini yang terhad. Dalam hal ini justeru kalah dengan sistem visual keldai dan ayam jantan. Pandangan mata manusia yang terhad dan tidak dapat melihat apa yang berada di bawah sinar infra merah atau di atas sinar ultraviolet.


Tapi kemampuan indera ayam jantan dan keldai melampaui had itu. Persoalannya sekarang, bagaimana keldai dan ayam boleh melihat syaitan dan malaikat, bukan sebaliknya?
Keldai itu boleh melihat dengan sinar infra merah, sedangkan syaitan sendiri berasal dari jin yang diciptakan dari api.Artinya, syaitan termasuk dalam lingkungan infra merah. Kerana itulah, keldai dapat melihat syaitan, tetapi tidak boleh melihat malaikat.
Adapun ayam jantan, ia mampu melihatsinar ultraviolet, sedangkan malaikat diciptakan dari cahaya, ertinya dari sinar ultraviolet. Kerana itulah, malaikat dapat dilihat oleh ayam jantan.


Hal ini menjelaskan kepada kita mengapa syaitan melarikan diri apabila disebutkan nama Allah. Penyebabnya adalah kerana para malaikat datang ke tempat yang disebut nama Allah itu, sehingga syaitan melarikan diri.

Mengapa syaitan mengelak bila ada malaikat?
Jawapannya adalah kerana syaitan terganggu apabila melihat cahaya malaikat.Dengan kata lain, jika sinar ultraviolet bertemu dengan sinar inframerah di satu tempat, maka sinar merah pudar.

 
Allah  SWT Maha Besar atas segala kuasaNya.

    

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..