Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Dengan menekan mouse dapat membakar kalori

Ternyata selain berfungsi untuk mengarahkan cursor ke titik atau tulisan atau apa-apa yang nampak dimonitor, tetikus juga boleh membakar kalori dalam badan.

Menurut sebuah kajian seperti yang tertulis di Rocket News (11/03), ternyata hanya dengan menekan butang-butang di mouse saja, manusia sudah boleh membakar kalori dalam tubuhnya.

Dalam kajian tersebut anggarkan bahawa jumlah keseluruhan otot yang digunakan manusia untuk membengkokkan jari telunjuk menjadi 10,8 sentimeter padu dengan jumlah berat sebanyak 11,7 gram.



Rata-rata, 16,7 micromole ATP (Adenosine triphosphate) digunakan untuk pergerakan otot sebanyak 1 gram dalam 1 detiknya. Apabila untuk menggerakkan jari telunjuk dengan berat 11,7 gram, maka diperlukan kurang lebih 195 micromole. 
 
Dalam 1 kalori terdapat 1 mol tenaga ATP. Jadi, apabila dikira secara matematik, 7.3 / 1000x195 = 1,42. Dari hasil tersebut menunjukkan bahawa setiap kali manusia menekan butang di tetikus maka mereka sama dengan membakar sekitar 1,42 kalori.
 

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..