Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Penemuan yang Paling Sukar untuk di Jelaskan

 1. The Voynich Manuscript

 
 The Voynich manuscript adalah buku manuskrip kuno yang terbukti berjaya membuat para saintis menjadi binggung, seolah-olah buku ini mengatakan, "Figure THIS out, fuckwads." Tapi ternyata buku ini merupakan sebuah buku teks yang menyimpan misteri dan maksud di dalamnya, terdapat juga ilustrasi di dalam buku kuno ini.

 
Sebenarnya tulisan yang terdapat didalam buku tersebut merupakan bahasa yang tidak difahami, tetapi tidak ada seorang pun yang tahu maksudnya, yang pasti ada maksud di sebalik tulisan tersebut. Tidak ada kepastian siapa yang menulis buku ini, malah bila buku tersebut ditulis masih menjadi misteri.

Kenapa ianya tidak boleh dijelaskan? 
  
 Jika anda rasa anda boleh pecahkan rahsia yang tertulis didalam buku ini silakan. Expert military code-breakers, cryptographers, mathematicians, linguists, orang-orang tersebut pun gagal dalam memecahkan kod tulisan ini, tidak diketahui mengapa mereka boleh tidak mengetahui satu kata pun.

 2. The Antikythera Mechanism
 
Antikythera mechanism adalah sebuah mesin kuno, iaitu sebuah pecahan mesin tua yang ditemui didalam sebuah bangkai kapal berhampiran dengan Yunani, yang akhirnya diketahui barang tersebut berasal sekitar 100 tahun sebelum tahun Masihi. Antikythera mechanism memilik banyak gear dan mempunyai struktur yang pelik dan tidak pernah di temui 1000 tahun dahulu. 

Kenapa ianya tidak boleh dijelaskan?

 
 kerana tidak seorang pun yang tahu dimanakah Antikythera mechanism itu dicipta. Keanehan alat ini sungguh tidak masuk akal pada eranya. Melalui bentuknya diketahui alat ini digunakan untuk mempelajari astronomi, tetapi bagaimanakah boleh dicipta alat itu pada ketika saintis masih belum mengetahui hukum graviti ?
3. The Baigong Pipes
 
Di suatu kawasan di China, kawasan di mana tidak didiami penduduk.Terdapat tiga pintu paip segitiga yang dipenuhi paip besi yang sudah berkarat di sekitar lering gunung. Beberapa paip tertanam jauh ke dalam gunung dan ada juga paip disambung sehingga kesebuah tasik yang masin. Terdapat juga paip yang tidak diketahuian dimana puncanya.

Kenapa ianya tidak boleh dijelaskan?
 Yang menjadi persoalannya paip itu dikatakan wujud semasa zaman batu lagi. Dimana semua orang tahu manusia ketika zaman itu masih lagi tidak tahun untuk mengunakan bahan yang berunsurkan logam????

4. The Giant Stone Balls of Costa Rica

Penduduk di Costa Rica dikejutkan dengan penemuan batu berbentuk bola yang sempurna sekali. Bukan hanya satu tetapi banyak batu seperti itu ditemui dengan pelbagai saiz.
 
Ada beberapa batu itu telah diletupkan, kerana ada yang beranggapan ada harta karun didalam batu tersebuat. Tetapi itu semua itu hanya sia-sia.

Kenapa ianya tidak boleh dijelaskan?
 Misteri batu ini adalah bagaimana ianya dihasilkan?? sehingga sempurna bentuknya? jika batu itu dari zaman dahulu bagaimana mereka membuatnya dan mengunakan peralatan apa yang sungguh canggih ??




5. The Baghdad Batteries

 
The Baghdad Batteries adalah sebuah artifak yang ditemui di Mesopotamia yang diketahui telah  dicipta pada zaman awal Masihi. Benda ini seperti kelengkapan orang mesir zaman dahulu ketika upacara pengkebumian. Ketika seorang arkeologis sedar ianya bukan hanya menganalisa sebuah pot tembikar, dia terkejut apabila mengetahui pot tersebuat adalah bateri. Kerana didalam pot tersebuat mengandungi Cecair asid corrosion yang terdapat didalam bateri masa kini.

Kenapa ianya tidak boleh dijelaskan?
 
Bagaimana orang pada zaman mesir purba dapat membuat barang secanggih ini sedangkan kita mengetahui zaman tersebut mereka tidak mempunyai teknologi yang canggih seperti kita??

 



Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..