Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian

Coklat Termahal di Dunia

Coklat adalah salah satu jenis makanan yang banyak disukai manusia di seluruh dunia. Coklat sering termasuk didalam senarai membeli-belah .

Tapi, bagaimana jika coklat terlalu mahal dan harganya sukar dibeli oleh orang yang tidak berkemampuan? Berikut ini adalah lima jenis coklat paling mahal di dunia.


1. Chocopolagie 
 * Pencipta: Knipschildt
* Harga: US $ 2,600 per 450 gram
* Tempat: Norwalk, Connecticut

Chocopolagie ditemui oleh Fritz Knipschildt, seorang tukang masak yang belajar makanan di Denmark. Pada 1999, Knischildt mencipta salah satu coklat yang paling enak di dunia.

Coklat paling mahal tersebut berhargai US $ 250 untuk sebiji dark chocolate truffle. Truffle hitam di dalamnya berasal dari Perancis dan hanya disediakan jika ditempah terlebih dulu.

Truffle terdiri dari 70 peratus Valhrona koko yang dicampur dengan Ganache lembut dan minyak truffle buatan tangan. Sebagai sentuhan akhir, truffle ditaburi serbuk coklat.



2. Noka  
* Pencipta: Noka Vintages Collection
* Harga: US $ 854per 450 gram
* Tempat: Dallas, Texas

Noka merupakan kompilasi terbaik coklat hitam dari ladang khas di Venezuela, Pantai Gading, Trinidad dan Ecuador.

Noka coklat adalah coklat dengan harga termahal kedua di dunia. Coklat ini diperbuat daripada 75 peratus koko murni dengan campuran lain seperti mentega dan gula koko.

Keunikan pengeluar coklat ini adalah tidak menambah semua jenis emulsifier atau rasa vanila dalam produk coklat mereka.


3. Delafee 
* Pencipta: Delfee ©
* Harga: US $ 504 per 450 gram
* Lokasi: Neuchatel, Switzerland

Bagi wanita penggemar emas, mungkin terliur merasa Delafee, coklat yang dibuat dari emas 24 karat berbentuk serpihan untuk setiap coklat yang dibuat dengan tangan. Coklat Delafee diperbuat dari gula, minyak kelapa, mentega koko, susu serbuk dan vanila.
  



4. Richart 
* Pencipta: Richart ©
* Harga: US $ 120 per gram
* Lokasi: Lyon, Perancis

Richart coklat mungkin hanya menduduki tempat keempat coklat paling mahal di dunia. Tapi keunggulan Richart terdiri dari 70 peratus criollo koko Venezuela, yang diiktiraf sebagai negara penghasil coklat dengan kualiti terbaik di dunia.

Koko dalam coklat Richart adalah serbuk koko halus untuk menghasilkan rasa yang terbaik. Beberapa jenis coklat Richart antara lain coklat dengan kacang almond, raspberry, stroberi dan jenis buah eksotik lain.
 


5. Godiva 
* Pencipta: Godiva "G" Collection
* Harga: US $ 117 per gram
* Tempat: New York City, New York

Godiva berasal dari salah satu negeri yang terkenal dengan produk coklat asal Belgium. Pengeluar coklat chocolatier Godiva memperkenalkan koleksi coklat terbarunya, "G".

Seluruh koleksi "G" terdiri daripada pelbagai bahan dan rasa seperti palet d'Or, Tasmanian Honey dan Mexico Hot Chocolate. Rasa coklat bergantung pada jenis bon-bon yang dikeluarkan.
 

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..