Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Epik Rekod Dunia

Jambatan Terpanjang
Jambatan terpanjang didunia terletak di China. Jambatan yang diberi nama Donghai jambatan ini sepanjang 32.5 KM.

Kapal Penumpang Terbesar
Kapal penumpang yang terbesar didunia iaitu MS Freedom of the seas. Kapal ini boleh menampung sehingga 4300 orang penumpang dalam satu pelayaran.


Kapal Terbang Terbesar
 Kapal terbang terbesar didunia iaitu Airbus A380. kpal terbang ini boleh membawa seramai 555 orang penumpang didalamnya.

Patung Tertinggi
 Patung paling tinggi didunia terletak di Rio De Janeiro, Brazil. Patung yang diberi nama Christ The Redeemer Statue. Patung ini berketinggian 38 meter dan terletak diatas puncak Gunung Corcovado.

Pusat Membeli-Belah Terbesar
Pusat membeli-belah terbesar didunia terletak di Dongguan, China iaitu South China Mall. Dengan keluasan 892,000 meter/persegi dan mempunyai 6 tingkat.

Istana Terbesar
Istana terbesar didunia terletak di Bucharest,Romania diberi nama Palace of the Parliament. Terdapat lebih kurang 500 buah bilik, 55 dapur dan 120 ruang tamu didalam istana ini.

Bangunan Tertinggi
Bangunan tertinngi didunia terletak di Dubai iaitu Burj Dubai. Setinggi 900 meter.

Hotel Termahal
Hotel termahal didunia juga terletak di Dubai. Hotel Burj Al Arab hanya satu-satunya hotel bertaraf 7 bintang didunia. Bilik hotel yang paling murah berharga $1000 sehari dan termahal $28000 sehari.

Jambatan Terluas
Jambatan terluas didunia terletak di Australia. Sydney Harbor Brigde mempunyai 16 lorong kereta. terdapat 2 bahagia iaitu atas dan bawah. dibahagian atas terdapat 8 dan dibahagian bawah juga terdapat 8 lorong

Hotel Terbesar
Hotel terbesar didunia terletak di Las Vegas, Amerika. MGM Grand Hotel mempunyai 6276 buah bilik.

Jentera Pengali
Jentera pengali terbesar didunia direka oleh KRUPP (Krupp Digging Machine). Jentera ini seberat 45,500 tan. Setinngi 95 meter dan 215 meter panjang.

Bas Terbesar
Bus terbesar didunia diberi nama Neoplan Jumbo. Bus yang bersambung ini mempunyai 2 tingkat. Boleh membawa penumpang sehingga 170 orang penumpang.


Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..