Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Jambatan Paling Tinggi di dunia

Pencapaian prestasi tertinggi manusia dalam dunia pembinaan salah satunya adalah kejayaan membina sebuah jambatan yang tertinggi dan terpanjang di dunia. Jambatan merupakan salah satu media pengangkutan yang sangat penting untuk menghubungkan sebuah daerah ke tempat yang lain.
Ketika ini sudah ada beberapa karya manusia yang berjaya membangung sebuah jambatan dan beberapa diantaranya memecahkan rekod kerana tinggi dan panjangnya serta reka bentuk jambatan yang unik. Reka bentuk jambatan-jambatan ini sungguh mengagumkan dan berjaya menghubungkan dataran yang cukup tinggi di suatu daerah ke daerah yang lain, Hasilnya jambatan tersebut menjadi jambatan yang tertinggi yang pernah ada di dunia. Bahaya tentu saja berlaku kewujudan jambatan ini dan salah satu ancaman terbesar adalah masalah graviti bumi.
Berikut ini adalah 10 jambatan yang tertinggi di dunia dan menjadi pencapaian hebat dalam sejarah manusia di bumi.


10. The Verrazano, Narrows Bridge – New York
Nama jambatan Verrazano diambil dari nama seorang peneroka asal Itali Giovanni da Verrazano. Jambatan ini memiliki ketinggian 211,3 meter dengan rentang panjang 1298 meter. Jambatan Verrazano dibina tahun 1964 hingga 1981 dan merupakan jambatan gantung terbesar di dunia.
The Verrazano Narrows Bridge New York
Jambatan ini menghubungkan Brooklyn dengan kepulauan Staten di New York, Amerika Syarikat dan telah memainkan peranan penting dalam pertumbuhan daerah-daerah di New York. Pembangunan jambatan ini menghabiskan kos 320 juta dolar AS.


9. The Runyang Bridge – China
Jambatan Runyang merupakan jambatan besar yang merentasi Sungai Yangtze di Wilayah Jiangsu, China. Jambatan ini merupakan sebahagian daripada Expressway Beijing-Shanghai. Ini merupakan jambatan gantung dengan rentang utama 1.490 meter dan tinggi 215 meter. Lebar jambatan adalah 39,2 meter, memuatkan 6 laluan lalu lintas dan laluan kecil di setiap tepi luar untuk penyelenggaraan.The Runyang Bridge China
Panjang Jumlah keseluruhan jambatan adalah sekitar 35,66 kilometer. Pembangunan jambatan ini bermula pada Oktober 2000 dengan kos 5.8 bilion Yuan (sekitar US $ 700 juta) dan dibuka untuk lalu lintas umum pada tarikh 30 April, 2005.







8. The Pont de Normandie – Japan
Pont de Normandie adalah jenis jambatan cabled-stayed yang membentang di Sungai Siene ke Normandy. Panjang totalnya adalah 2,143.21 meter dengan tinggi 215 meter membuat jambatan ini tertinggi di dunia no. 8.The Pont de Normandie Japan
Jambatan dibuka untuk umum pada tarikh 20 Januari 1995 dan dianggap sebagai kabel jambatan terpanjang di dunia dan mempunyai rekod untuk jarak terpanjang antara tiang untuk jenis jambatan cabled-stayed. Dengan ukuran 250 meter lebih antara pelabuhan maka hal ini telah memecahkan rekod sebelumnya. Rekod panjang untuk jambatan jenis cabled-stayed sebelumnya ada pada tahun 2004 dengan 2883 meter di Rio Antirrio. Pada akhir pembinaan, jambatan ini telah memakan kos $ 465.000.000.







7. Tatara Bridge – Japan
Jambatan Tatara menghubungkan pulau-pulau Jepun di Honshu dan Shikoku di seberang Laut Pedalaman Seto dan dikenali memiliki Kadar terpanjang dari setiap jambatan kabel tetap di dunia. Jambatan ini memiliki menara keluli dengan panjang 220 meter yang mempunyai rentang 890 meter.Tatara Bridge Japan, Jambatan dibuka pada tahun 1999 dan merupakan sebahagian daripada Expressway Mishieto yang terkenal. Pembuatan jambatan ini hanya memerlukan masa enam tahun untuk membina dan dibuat dengan struktur canggih yang cukup untuk menahan gempa besar. Jambatan ini adalah salah satu kejuruteraan kehebatan negara Jepun. 
  
6. Golden Gate Bridge – USA
Dengan tinggi 227,4 meter jambatan Golden Gate adalah merupakan sebuah jambatan gantung. Terbentang mulai dari pelabuhan San Francisco ke Lautan Pasifik. Jambatan ini dianggap jambatan menggantung terpanjang di dunia ketika selesai dibina tahun 1937, dan menjadi salah satu simbol yang paling diiktiraf dalam antarabangsa yang terletak di San Francisco dan California.Golden Gate Bridge USA, Jambatan ini telah dinyatakan sebagai salah satu keajaiban dunia moden oleh American Society of Civil Engineers. Pembangunan ini mula dibina pada tarikh 5 Januari 1933 dan selesai pada April 1937 dengan kos lebih daripada $ 35 juta. 


5. The Great Belt Fixed Link – Denmark

Jambatan The Great Belt Fixed Link adalah yang tertinggi Eropah dan menghubungkan Zealand dan kepulauan Funen di Denmark dan terbentang di kawasan Great Belt. Selesai pada tahun 1998, mempunyai ketinggian 254 m dan terdiri dari sebuah jambatan gantung untuk jalan, terowong untuk kereta api dan merupakan jambatan jenis girder box. Istilah The Great Belt atau "Jambatan Lingkaran Besar" berkaitan dengan jambatan gantung (tetapi juga boleh merujuk pada semua laluan) dan dianggap memiliki Kadar terpanjang kedua di dunia tanpa pemancang sejauh 1.6 km.
The Great Belt Fixed Link Denmark
Seperti dalam hal jambatan lain dari jambatan utama, pembinaan telah membuka jalan untuk perniagaan yang lebih baik di kawasan tersebut. Hal iniYang menyebabkan besarnya kos pembinaan jambatan dan telah menghabiskan bayaran 21.4 bilion Denmark dan ini merupakan yang termahal dalam sejarah Denmark.
 



4. Stonecutters Bridge – Hong Kong

Jambatan Stonecutters adalah jambatan gantung aras tinggi yang berada di terusan Rambler di Hong Kong, menghubungkan kepulauan Nam Wan Kok dan Pulau Stonecutters. Jambatan ini memiliki ketinggian 298 meter sehingga jambatan ini adalah yang tertinggi ke-4 di dunia. Pembangunan jambatan bermula pada tarikh 27 April 2004 oleh syarikat usahasama Hitachi Chong dengan bayaran 2,76 bilion Hongkong dan dibuka untuk lalu lintas pada 20 Disember 2009.Stonecutters Bridge Hong Kong
Jambatan ini merupakan sebahagian dari Hong Kong Route 8 yang menghubungkan banyak tempat di Hong Kong. Cabaran besar dan kesulitan-kesulitan melampau dalam membina jambatan ini menjadi sebahagian daripada sejarah pembangunan jambatan kebanggaan masyarakat Hong Kong ini.
 


3. Akashi-Kaikyo Bridge – Japan
Jambatan Akashi Kaikyo juga dikenali sebagai Jambatan Mutiara, memiliki Kadar pusat terpanjang dari jambatan menggantung yang pernah ada iaitu 1.991 meter dan tingginya adalah 298,3 meter.
Akashi Kaikyo Bridge Japan
Jambatan ini terletak di Jepun dan selesai dibina pada tahun 1998. Jambatan yang menghubungkan bandar Kobe di daratan Honshu ke bandar Iwaya di Pulau Awaji dengan menyeberangi Selat Akashi yang sangat sibuk. Jambatan ini merupakan sebahagian dari lebuhraya Shkoku Honshu.
  


2. Sutong Yantze River Bridge – China
Jambatan Sungai Sutong Yangtze adalah jambatan kabel tetap yang terbentang di Sungai Yangtze di China antara bandar Nantong dan Changshu sebuah bandar di wilayah Jiangsu. Dengan Kadar 1.088 meter merupakan jambatan kabel dengan Kadar utama terpanjang di dunia sejak tahun 2010. Dua menara bersebelahan yang mencapai 300 meter, dan ada juga empat Kadar kabel kecil diantaranya.
Sutong Yantze River Bridge China
Ada dua buah menara jambatan setinggi 306 meter dan ini menjadikannya sebagai yang tertinggi kedua di dunia. Panjang Jumlah keseluruhan jambatan 8.206 meter. Pembangunannya bermula pada bulan Jun 2003 dan jambatan berjaya dihubungkan pada bulan Jun 2007. Jambatan ini diuji untuk lalu lintas pada tarikh 25 Mei 2008 dan dalam rasmi dibuka pada tarikh 30 Jun 2008. Kos pembinaan dianggarkan sekitar US $ 1.7 bilion.
  


1. Millau Viaduct Bridge – France
Jambatan Millau, adalah jenis jambatan cabled-stayed yang terbentang di lembah Sungai Tam dekat Millau di selatan Perancis. Ini adalah jambatan tertinggi di dunia dengan ketinggian 343,0 meter. Yang sangat mengagumkan adalah bahawa jambatan ini sedikit lebih pendek dari bangunan Empire State di Amerika Syarikat dan lebih tinggi maka menara Eiffel.
Millau Viaduct Bridge France
Kos Pembinaan adalah sekitar 400 juta Euro dan dalam rasmi dibuka untuk lalu lintas pada 16 Disember 2004. Jambatan telah menerima Anugerah dari IABSE berupa "Outstanding Structure Award" pada tahun 2006.

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..