Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian

Ahli arkeologi Ungkap Misteri Tengkorak Mirip Alien di Mexico


Arkeologi di Mexico dilaporkan mendedahkan penemuan tengkorak yang bentuk kepalanya menyerupai alien di filem "Alien" garapan Ridley Scott. Dari penemuan tengkorak dengan bentuk kepala lonjong ke atas, penyelidik yakin tengkorak yang ditemui di dekat desa kecil Mexico di wilayah Onavas ini berusia 1,000 tahun.
Penemuan yang diyakini sebagai penemuan pertama di kawasan tersebut menunjukkan amalan penekanan kepala manusia untuk mengubah bentuk tengkorak. Tak hairan jika bentuk kepalanya berbeza dengan umumnya kepala manusia, iaitu lonjong ke atas.


"Perubahan bentuk tengkorak dalam budaya Mesoamerika digunakan untuk membezakan satu kumpulan sosial dari yang lain dan untuk tujuan ritual," kata arkeolog Cristina Garcia Moreno, Pengarah Projek Kajian yang bekerja atas nama Arizona State University dengan persetujuan the National Institute of Anthropology and History (INAH) , seperti dikutip dari daiy Mail.


Di tanah perkuburan itu ditemui 25 tengkorak. Sebanyak 13 tengkorak mempunyai perubahan bentuk yang sengaja, sedangkan lima tengkorak lain mempunyai mutilasi gigi.
"Penemuan unik ini menunjukkan campuran tradisi dari pelbagai kumpulan Mexico utara," tambah Hoffman.
Penggunaan ornamen yang diperbuat daripada kerang laut dari Teluk California belum pernah ditemui sebelum ini di wilayah Sonora. Dalam sebuah penuturan di Youtube, Moreno mengatakan penemuan ini memperluaskan batas pengaruh masyarakat Meso-Amerika lebih jauh ke utara daripada yang telah tercatat sebelumnya.



Menurut Past Horizons, sebuah komuniti pemerhati arkeologi, beberapa tengkorak tersebut memakai ornamen seperti gelang, cincin hidung, anting-anting, loket yang diperbuat daripada kerang yang ditemui di Teluk California. Dan satu perkuburan mengandungi cangkang kura-kura, yang ditempatkan secara hati-hati di atas perut.
Mutilasi gigi yang ditemui diyakini merupakan suatu upacara peralihan. "Mutilasi gigi dalam budaya seperti Nayarit (wilayah bahagian Mexico) itu dilihat sebagai suatu upacara peralihan menjadi remaja," jelas Moreno.
"Hal ini ditegaskan oleh penemuan di perkuburan Sonora di mana lima mayat dengan gigi mutilasi adalah seluruh berusia 12 tahun," ujarnya.
Namun, ia melanjutkan, sukar untuk dapat mengenali perbezaan sosial, akibat semua penguburan yang nampaknya mempunyai ciri-ciri yang sama. "Kami juga tidak boleh menentukan mengapa beberapa memakai ornamen dan yang lain tidak, atau mengapa dari 25 kerangka tersebut hanya satu perempuan," kata Moreno.
Pasukan arkeologi juga mengatakan dari banyak jumlah tengkorak bayi dan anak-anak, ini menunjukkan risiko kematian yang tinggi jika usaha penekanan kepala ini dilakukan terhadap bayi dan kanak-kanak-kanak-kanak.
Dari sampel yang diambil dari salah satu kerangka, penemuan ini menunjukkan berasal dari 943 Masehi.

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..