Follow Us

ANDA BOLEH BERKONGSI APA SAJA YANG ADA DIDALAM BLOG INI TANPA BATASAN DAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARI TUAN TANAH. KUNJUNGAN ANDA AMAT DIHARGAI. SILA DATANG LAGI...
Aku dilahirkan bukan untuk mempelajari atau menulis, bukan jua untuk memahami atau mendalami, bukan sekadar menerima atau memberi.Tetapi mempelajari, menulis, memahami, mendalami, menerima, memberi juga segala perilaku diri adalah untukku beribadah
save palestian
Milford Sound in New Zealand

Tuntut Naik Gaji, Pramugari Cathay Pacific Mogok Senyum


Syarikat Cathay Pacific (FAU) menyatakan akan melakukan mogok prestasi berikutan rundingan kenaikan gaji yang tidak memenuhi harapan mereka. Dengan mogok ini, para pramugari akan mengurangkan kualiti perkhidmatan, termasuk menghapuskan senyum.

Diberitakan CNN, Selasa 11 Disember 2012, FAU mengatakan mogok prestasi ini akan menyebabkan penerbangan Cathay terlambat atau perkhidmatan teruk. Walaupun demikian, mereka mengatakan tidak akan melakukan mogok secara keseluruhan semasa cuti Krismas.

Setiausaha Agung FAU, Tsang Kwok-fung, berkata walaupun mogok, para pramugari tetap akan mengutamakan keselamatan penumpang, termasuk memenuhi standard keselamatan yang ditetapkan oleh Jabatan Penerbangan Awam.

"Tugas asas pramugari adalah memastikan keselamatan penerbangan dan membawa penumpang ke tempat tujuan dengan aman," kata Tsang.

Pramugari akan tetap menyajikan minuman dan snack, namun mereka tidak akan melayani permintaan kacang dan alkohol. Mereka juga akan berhenti senyum dan menghidangkan perkhidmatan dengan muka masam.

Mogok ini dilakukan berikutan keputusan syarikat yang menolak tuntutan mereka menaikkan gaji 5 peratus bagi tahun depan, jumlah yang sama seperti tahun ini. Syarikat pada 30 November lalu mengumumkan hanya mampu menaikkan gaji 2 peratus untuk tahun depan.

Dalam satu kenyataan, Cathay mengatakan bahawa kenaikan dua peratus sahaja sudah membuat syarikat rugi. "Kenaikan dua peratus sahaja membuat keuntungan syarikat berkurang lebih daripada HK $ 900 juta dalam setengah tahun pertama tahun ini," ujar kenyataan Cathay yang berpangkalan di Hong Kong.

Tsang membantahnya. Dia berkata, kenaikan dua peratus pada 2013 tidak munasabah. Menurutnya, kenaikan sebanyak itu hanya berlaku untuk keadaan krisis, seperti saat penyebaran penyakit SARS dan krisis kewangan global.

FAU dianggotai 6,000 orang, kira-kira dua pertiga daripada kru kabin Cathay. Mogok terakhir FAU dilakukan selama 17 hari pada tahun 1993 apabila cuti Tahun Baru Cina.

Share/Bookmark

0 comments:

Post-Post Menarik

2leep.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Created by myxxppxx

Popular Posts

..